Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Kleuterzaken
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Aan de slag met onbegrepen gedrag
Thema: Klassenmanagement is het fundament
Thema: De kracht van observeren
Thema: Buitenspelen in de winter
2024
Thema: Doorgaande lijn
Thema: we zijn gestart!
Thema: sensopathisch spel
Thema: bewegen
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
kleuterzaken 2025 / nr 3
Groepsmanagement in de kinderopvang als sleutel voor je klassenmanagement
Ruben Fukkink, Bianca Hofman
3 juni 2025
kleuterzaken 2025 / nr 3
3 speerpunten voor kwaliteit
Een onderzoek naar de kwaliteit van handelen leidde in 2012 tot de brochure Het Utrechts Kwaliteitskader Educatie voor het jonge kind (UKK). Deze brochure biedt aanbevelingen voor professionals binnen en buiten Utrecht. Welke aspecten bieden hulp bij klassenmanagement?
Kobi Wanningen
3 juni 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Ontwikkeling volgen door observatie

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Ruth Heuvelman-Kroon
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Veilig en warm buitenspelen in de winter

Buitenspelen kan een passende stressverlichter zijn voor kinderen die op school en thuis veel uren binnen zitten tijdens de koude en natte wintermaanden. Elk kind ervaart kou echter weer anders. Deel je schoolplein in in 3 zones, zodat er voor elk wat wils is.

Silvana Herben, Aafke Bouwman
27 januari 2025
kleuterzaken 2024 / nr 4
Kwaliteit vroegschoolse educatie: op peil?

Onlangs verscheen het rapport van het ministerie van OCW naar vroegschoolse educatie. Het onderzoek werd in het najaar van 2023 uitgevoerd op 198 basisscholen. Deze scholen behoren tot de 15 procent met de hoogste achterstandscore in de onderbouw. Naast onderwerpen als zicht op ontwikkeling, aanb...

Aafke Bouwman
19 november 2024
kleuterzaken 2025 / nr 1
Buitenspelen in de winter

Met deze ideeën blijven jij en je kleuters in beweging en wordt buitenspel meer dan een frisse neus halen

Aafke Bouwman
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Buiten spelen

Terwijl ik dit redactioneel schrijf in november, is het koud in ons land. Er ligt sneeuw in het noorden van het land en langs de kust giert een koude wind. Prima weer om je te verplaatsen in een ‘winter op het plein’.

 

Dit nummer geeft jullie veel ideeën, inspiratie en onderbouwing om ook in d...

Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 3
“Kleuters begonnen elkaar te helpen”

4 leermomenten van Reinieke Jurjevic

Reinieke Jurjevic
3 juni 2025
kleuterzaken 2025 / nr 3
Balans tussen structuur en ruimte

Marije den Dulk werkt als onderwijscoördinator bij het ministerie van OC&W. We leggen haar een stelling voor; wat vindt Marije ervan en hoe gaat ze ermee om?

Marije den Dulk
3 juni 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Observeren is investeren in ontwikkeling

Corrieke van der Kruk is bouwcoördinator en leerkracht groep 1/2 op CBS de Uilenburcht te Driebergen. We leggen haar een stelling voor; wat vindt Corrieke ervan en hoe gaat ze ermee om?

25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Meer natuur met Hartje Winter
Aafke Bouwman, Marc Veekamp
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Meedeinen met de seizoenen
Marissa Bus is leerkracht van groep 1 en 2 op de Jenaplanschool Witte Vrouwen in hartje Utrecht. We leggen haar een stelling voor; wat vindt ze ervan en hoe gaat ze ermee om?
Aafke Bouwman, Marissa Bus
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Meer grip op je pedagogisch-handelen met zelfevaluatie

Goed pedagogisch-didactisch handelen is belangrijk voor het welbevinden en de betrokkenheid van kleuters en daarmee essentieel voor hun ontwikkeling. Maar hoe weet je als leerkracht nu wanneer je goed pedagogisch handelt? Simon Hay ontwikkelde hiervoor een digitaal zelfevaluatie-instrument: PiB-P...

Simon Hay, Bianca Hofman
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
De buitenkeuken blijft open!
Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 4
Hoe jij als leerkracht het verschil maakt
Gedrag als boodschap
Anne-Marie Stevens
16 september 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Als fijne motoriek moeilijk gaat

Titel: Als fijne motoriek moeilijk gaat – handleiding voor het begeleiden van kinderen

Auteurs: Marc Litière, Elien Schoonjans & Karen Vermeerbergen

Uitgave: 2024

Uitgever: Lannoo

Aafke Bouwman
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Samen werken aan goed onderwijs
Marit Kruiskamp
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 4
Opvallend gedrag vraagt om nabijheid en verbondenheid!
Iedereen heeft wel kleuters in de groep die opvallen doordat ze niet meedoen, angstig zijn, boos of agressief reageren, niet tot spel komen, groeps­activiteiten verstoren, aandacht nodig hebben, teruggetrokken zijn, uit het contact met de leerkracht gaan, zelfbepalend zijn of moeite hebben met af...
Carla van Deelen, Kobi Wanningen
16 september 2025
kleuterzaken 2025 / nr 3
Speels en wijs met Piramide

Titel: Speels en wijs met Piramide – Goede educatie en onderwijs voor jonge kinderen

Auteurs: Brenda van Rijn & Gerreke Gierveld-Oordt

Uitgave: 2024

Uitgever: De Rolf groep

Aafke Bouwman
3 juni 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Schoen en meter

Titel: Schoen en meter – kinderen en meten

Auteur: Reggio Children

Uitgave: 2024

Uitgever: Tutti in samenwerking met Kameleon 100

Silvana Herben
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 4
In rust opladen
Aafke Bouwman
16 september 2025
kleuterzaken 2025 / nr 4
Met je hart én je hoofd in de klas
Leonie Pijl
16 september 2025
kleuterzaken 2025 / nr 4
Zorgkleuters
Nienke Bouwman en Ellen de Haan zijn werkzaam als onderwijsadviseurs en -begeleiders bij het traject ‘de krachtige kleuterklas’ bij IJsselgroep. We leggen hun een stelling voor; wat vinden Nienke en Ellen ervan en hoe gaan ze ermee om?
Ellen de Haan, Nienke Bouwman
16 september 2025
kleuterzaken 2025 / nr 4
In kleine stapjes voorbereiden op de basisschool
In deze bijdrage laten we het consulententeam Jonge Kind van het Samenwerkingsverband Utrecht aan het woord. Zij werken aan kansengelijkheid en zetten zich in om peuters en kleuters zo kansrijk mogelijk te laten starten en deelnemen aan het basisonderwijs. In een uitgewerkte casus laat consulent ...
Maaike Blom
16 september 2025
12345
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo