Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Kleuterzaken
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Thema: Doorstroom van groep 2 naar 3
Aan de slag met onbegrepen gedrag
Thema: Klassenmanagement is het fundament
Thema: De kracht van observeren
Thema: Buitenspelen in de winter
2024
Thema: Doorgaande lijn
Thema: we zijn gestart!
Thema: sensopathisch spel
Thema: bewegen
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Regels én ruimte

Het draagvlak van goed kleuteronderwijs vormt goed klassenmanagement. Als dit goed is georganiseerd, kom je toe aan de inhoud waarop kinderen zich ontwikkelen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom een heel nummer over deze essentiële basis.

Kobi Wanningen
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
4 Do's voor de kleutermanager

Het werken in een kleutergroep kan eruitzien als een ‘geoliede machine’, maar dat gaat niet vanzelf. Er gaat doelbewust handelen en organiseren van de leerkracht aan vooraf. Maar wel in samenwerking met de kleuters zelf; vanuit eigenaarschap geven zij verantwoordelijkheid aan hun omgeving en make...

Yvonne Leenders
3 juni 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 3
“Help je maatje”
4 leermomenten van Chantal Webbers
Chantal Webbers
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
Voorwoord
Verrassing!

Wat was het voor velen van jullie een verrassing om op 3 april, tijdens de afsluiting van het Nationale Kleutercongres in Ede, de eerste editie van Kleuterzaken te ontvangen. En wat was het emotioneel voor ons als redactie om het filmpje te zien dat speciaal was gemaakt: de rollende persen met Kl...

Kobi Wanningen
28 mei 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Zo houdt de inspectie toezicht
Eveline de Goede
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 1
Klassenmanagement in een kleutergroep
Titel: Klassenmanagement in een kleutergroep – het balanceren tussen structuur en uitdaging

Auteurs: Marijke Bertu & Yvonne Leenders

Uitgave: 2024

Uitgever: Pica recensie

Ruth Heuvelman-Kroon
27 januari 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 5
Overgang van groep 2 naar 3: een doorstroomprotocol

De overgang van groep 2 naar groep 3 markeert voor kleuters de stap van informeel leren naar formeel leren. Deze overgang vraagt voor ieder kind om een goede voorbereiding, zorgvuldige observatie, een weloverwogen objectieve procedure en besluitvorming. Wij raden dan ook ieder team aan om een doo...

Remko Appel, Aafke Bouwman
18 november 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Kleuters en spel

Titel: Kleuters en spel – Ontwikkeling en begeleiding van het jonge kind

Auteur: Isa van der Plank

Uitgave: 2024

Uitgeverij: Lannoo Campus

Silvana Herben
3 juni 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 4
Zo versterk je de start op de basisschool

Zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk zijn er aanwijzingen dat de start in de basisschool beter kan, vanuit het perspectief van de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Hoe kun je de doorgaande lijn binnen de voor- en vroegschool versterken?

Simone den Hollander
19 november 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 4
Veel geduld en inzet

Deze keer een onderwerp in Kleuterzaken dat enorm mijn hart heeft: kleuters met opvallend gedrag. Niets levert me meer voldoening op dan bezig zijn in de praktijk met de vragen die een leerkracht heeft rondom een kind. Het is niet eenvoudig om hierin een weg te vinden; het is observeren en analys...

Kobi Wanningen
16 september 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Plannen én kiezen met de kiesklok
Nicole Verdonk
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 5
Wat zegt onderzoek rondom de overgang van groep 2 naar groep 3?

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Kobi Wanningen
18 november 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 5
De winkelhoek als betekenisvolle context voor rekenen in de onderbouw

De winkelhoek als betekenisvolle context voor rekenen in de onderbouw Een permanente hoek in een ‘winkelcontext’ biedt een doorgaande lijn van het rekenen in spel in de onderbouw. Zo ontstaan voor groep 2 en groep 3 allerlei mogelijkheden om op een betekenisvolle manier rekendoelen in een spelcon...

Margreeth Mulder-Bunk
18 november 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 5
Kleuters die huppelen, zijn onderweg

We leggen een stelling voor aan Marije van der Laan, adviseur jonge kind en ontwikkelaar van de cursus ‘Huppelend naar groep 3!’. Wat is haar visie en welk advies geeft ze?

Marije van der Laan
18 november 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 4
Factsheet Peuterkleutergroep

Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen. De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs (hierna ‘onderwijs’) aan (de groepsgrootte, de verplichting tot een eigen (af te sluiten) stamgroepruimte en de bk...

Vereniging Netwerk Kindcentra
19 november 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 1
Bewegen met de hele school!
Mariëlle Siebelt
3 april 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 4
Allemaal beestjes
Een spelvoorbeeld in een doorgaande lijn

Een voorbeeld van een doorgaande lijn is vrij makkelijk te realiseren, als je weet waar je op moet letten. Je kunt met jonge kinderen in verschillende leeftijdsgroepen spelend aan de slag met hetzelfde materiaal, bijvoorbeeld diertjes. Deze kunnen van hout, plastic of stof zijn. In het spel staat...

Lilian van der Bolt
19 november 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 1
Risicovol spelen: Júist nu naar buiten voor extra uitdaging
Martin van Rooijen
27 januari 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 1
Observeren van ontwikkelingslijnen tijdens het buitenspelen

Observeren van buitenspel in de winter biedt verrassende inzichten als dit systematisch en doordacht wordt aangepakt. Gericht observeren aan de hand van enkele focusdoelen uit een leerlijn van het kindvolgsysteem helpt om een passend beredeneerd aanbod te realiseren op het plein in de winterperiode.

Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 5
Zo doe je dat!
Doorstromen van groep 2 naar groep 3.
In de praktijk worstelen leerkrachten met de overgang van groep 2 naar groep 3. Ze vragen zich af of de kleuters de doelen van groep 2 behaald hebben en of ze al toe zijn aan de leerstof van groep 3. Deze vragen komen voort uit hoe het onderwijs is ingericht. De échte vraag die op schoolniveau ge...
Liesbeth Waas
18 november 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 4
Zorgkleuters
Nienke Bouwman en Ellen de Haan zijn werkzaam als onderwijsadviseurs en -begeleiders bij het traject ‘de krachtige kleuterklas’ bij IJsselgroep. We leggen hun een stelling voor; wat vinden Nienke en Ellen ervan en hoe gaan ze ermee om?
Ellen de Haan, Nienke Bouwman
16 september 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
3 speerpunten voor kwaliteit
Een onderzoek naar de kwaliteit van handelen leidde in 2012 tot de brochure Het Utrechts Kwaliteitskader Educatie voor het jonge kind (UKK). Deze brochure biedt aanbevelingen voor professionals binnen en buiten Utrecht. Welke aspecten bieden hulp bij klassenmanagement?
Kobi Wanningen
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Kijken, kijken, kijken …

Zo sprak Minuchin, een bekend psycho- en gezinstherapeut in de jaren 80. Hij stelde dat je altijd moet kijken naar de context. Nooit alleen op het kind focussen, maar breed kijken; wat heeft er invloed op het gedrag? ’Kijken door je wimpers’ was ook zo’n beroemde uitspraak van hem. In de periode ...

Kobi Wanningen
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Observeren en reflecteren
Aafke Bouwman, Tatiana Lenferink
25 maart 2025
12345
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo