Meest gelezen
Zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk zijn er aanwijzingen dat de start in de basisschool beter kan, vanuit het perspectief van de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Hoe kun je de doorgaande lijn binnen de voor- en vroegschool versterken?
Als dit nummer bij jullie in de brievenbus valt, is het schooljaar al gestart. Op het motto voor Kleuterzaken 3 hebben we als redactie flink zitten kauwen. Wat is origineel? Wat dekt de inhoud echt? Het motto ‘We zijn gestart ...’ is het geworden, maar ‘goed begonnen, half gewonnen’ was ook een o...

De bestaande factsheet peuter-kleutergroep van Vereniging Netwerk Kindcentra op de vorige drie pagina’s biedt een duidelijk handvat voor instellingen die een dergelijke groep overwegen om op deze wijze een doorgaande lijn te creëren. De doorgaande lijn kan verder worden versterkt met een combinat...
Lieve lezer,
Voor je ligt het allereerste exemplaar van Kleuterzaken, hét magazine voor professionals die met kleuters werken.
In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.
Hoi, ik ben Sam, ik ben 5 jaar en ik zit in de klas bij juf Sasja. Ik speel graag buiten. Ons plein heeft veel tegels, maar gelukkig zijn er altijd karren, fietsen en blokken buiten. Vandaag is het koud en miezert het. Op de meeste regenachtige dagen worden nog wel de karren en fietsen gepakt, ma...
Als school moet je de ontwikkeling van de leerlingen systematisch volgen. Zo kun je het onderwijs afstemmen op de leerlingen en kunnen leerlingen een ononderbroken ontwikkeling doorlopen (Onderwijsinspectie: Ruimte in Regels, 2017). Hiervoor zijn verschillende kindvolgsystemen beschikbaar, maar ...
4x leren observeren van Simone Soomers & Carlinda Fuselier
_w300_h195_bg.png)
Observeren van buitenspel in de winter biedt verrassende inzichten als dit systematisch en doordacht wordt aangepakt. Gericht observeren aan de hand van enkele focusdoelen uit een leerlijn van het kindvolgsysteem helpt om een passend beredeneerd aanbod te realiseren op het plein in de winterperiode.
In deel II van het interview met Cathy van Tuijl, lector Jonge Kind Educatie bij Hogeschool Saxion, spreekt redactielid Silvana Herben met haar over de doorgaande lijn.
Zo sprak Minuchin, een bekend psycho- en gezinstherapeut in de jaren 80. Hij stelde dat je altijd moet kijken naar de context. Nooit alleen op het kind focussen, maar breed kijken; wat heeft er invloed op het gedrag? ’Kijken door je wimpers’ was ook zo’n beroemde uitspraak van hem. In de periode ...

Buitenspelen kan een passende stressverlichter zijn voor kinderen die op school en thuis veel uren binnen zitten tijdens de koude en natte wintermaanden. Elk kind ervaart kou echter weer anders. Deel je schoolplein in in 3 zones, zodat er voor elk wat wils is.
Wil je graag de regie houden maar loop je regelmatig tegen ad-hoczaken aan? Loop jij ook weleens vast met het evenwichtig verdelen van je aandacht? Start je goed, maar heb je gaandeweg het gevoel dat je achter de kleuters aanloopt? Lukt het observeren meer niet dan wel? Op zoek naar overzicht? Ve...
Vakidioten die het hele land afreizen om het kleuteronderwijs net een beetje beter én mooier te maken. Dat zijn Mike en Anouk! Van Pieterburen tot aan Maastricht en van regulier tot aan cluster 2, 3 en 4: op al deze scholen mogen zij bijdragen aan een sterke basis én schudden ze graag even aan de...
In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Titel: Sterker in taal door spel – Over taalstimulering bij jonge kinderen
Auteur: Eveline Bogers
Uitgave: 2024
Uitgever: Pica
Met deze ideeën blijven jij en je kleuters in beweging en wordt buitenspel meer dan een frisse neus halen
Terwijl ik dit redactioneel schrijf in november, is het koud in ons land. Er ligt sneeuw in het noorden van het land en langs de kust giert een koude wind. Prima weer om je te verplaatsen in een ‘winter op het plein’.
Dit nummer geeft jullie veel ideeën, inspiratie en onderbouwing om ook in d...
