Meest gelezen
Het draagvlak van goed kleuteronderwijs vormt goed klassenmanagement. Als dit goed is georganiseerd, kom je toe aan de inhoud waarop kinderen zich ontwikkelen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom een heel nummer over deze essentiële basis.
Het werken in een kleutergroep kan eruitzien als een ‘geoliede machine’, maar dat gaat niet vanzelf. Er gaat doelbewust handelen en organiseren van de leerkracht aan vooraf. Maar wel in samenwerking met de kleuters zelf; vanuit eigenaarschap geven zij verantwoordelijkheid aan hun omgeving en make...

Wat was het voor velen van jullie een verrassing om op 3 april, tijdens de afsluiting van het Nationale Kleutercongres in Ede, de eerste editie van Kleuterzaken te ontvangen. En wat was het emotioneel voor ons als redactie om het filmpje te zien dat speciaal was gemaakt: de rollende persen met Kl...

Auteurs: Marijke Bertu & Yvonne Leenders
Uitgave: 2024
Uitgever: Pica recensie
De overgang van groep 2 naar groep 3 markeert voor kleuters de stap van informeel leren naar formeel leren. Deze overgang vraagt voor ieder kind om een goede voorbereiding, zorgvuldige observatie, een weloverwogen objectieve procedure en besluitvorming. Wij raden dan ook ieder team aan om een doo...
Titel: Kleuters en spel – Ontwikkeling en begeleiding van het jonge kind
Auteur: Isa van der Plank
Uitgave: 2024
Uitgeverij: Lannoo Campus
Zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk zijn er aanwijzingen dat de start in de basisschool beter kan, vanuit het perspectief van de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Hoe kun je de doorgaande lijn binnen de voor- en vroegschool versterken?
Deze keer een onderwerp in Kleuterzaken dat enorm mijn hart heeft: kleuters met opvallend gedrag. Niets levert me meer voldoening op dan bezig zijn in de praktijk met de vragen die een leerkracht heeft rondom een kind. Het is niet eenvoudig om hierin een weg te vinden; het is observeren en analys...

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.
De winkelhoek als betekenisvolle context voor rekenen in de onderbouw Een permanente hoek in een ‘winkelcontext’ biedt een doorgaande lijn van het rekenen in spel in de onderbouw. Zo ontstaan voor groep 2 en groep 3 allerlei mogelijkheden om op een betekenisvolle manier rekendoelen in een spelcon...
We leggen een stelling voor aan Marije van der Laan, adviseur jonge kind en ontwikkelaar van de cursus ‘Huppelend naar groep 3!’. Wat is haar visie en welk advies geeft ze?
Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen. De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs (hierna ‘onderwijs’) aan (de groepsgrootte, de verplichting tot een eigen (af te sluiten) stamgroepruimte en de bk...

Een voorbeeld van een doorgaande lijn is vrij makkelijk te realiseren, als je weet waar je op moet letten. Je kunt met jonge kinderen in verschillende leeftijdsgroepen spelend aan de slag met hetzelfde materiaal, bijvoorbeeld diertjes. Deze kunnen van hout, plastic of stof zijn. In het spel staat...

Observeren van buitenspel in de winter biedt verrassende inzichten als dit systematisch en doordacht wordt aangepakt. Gericht observeren aan de hand van enkele focusdoelen uit een leerlijn van het kindvolgsysteem helpt om een passend beredeneerd aanbod te realiseren op het plein in de winterperiode.
Zo sprak Minuchin, een bekend psycho- en gezinstherapeut in de jaren 80. Hij stelde dat je altijd moet kijken naar de context. Nooit alleen op het kind focussen, maar breed kijken; wat heeft er invloed op het gedrag? ’Kijken door je wimpers’ was ook zo’n beroemde uitspraak van hem. In de periode ...

