Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Kleuterzaken
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Aan de slag met onbegrepen gedrag
Thema: Klassenmanagement is het fundament
Thema: De kracht van observeren
Thema: Buitenspelen in de winter
2024
Thema: Doorgaande lijn
Thema: we zijn gestart!
Thema: sensopathisch spel
Thema: bewegen
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
kleuterzaken - 2024 / nr 2
3 x Zo begeleid je sensopathisch spel
Silvana Herben
28 mei 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 1
De beweeghoek: 180 minuten bewegen doe je zo!
Anouk Brouns
3 april 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 4
8 handvatten voor een doorgaande lijn

Dat voor jonge kinderen een doorgaande ontwikkelingslijn in het onderwijs belangrijk is, heeft brede instemming. Hoe komt het dan dat leerkrachten de aansluiting van groep 2 naar groep 3 vaak toch nog als onvoldoende soepel ervaren? Cobi Visser geeft 8 handvatten én werkvormen om een verantwoorde...

Cobi Visser
19 november 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Observeren
Doe je zo!

Deze middenpagina zet momenten centraal om te observeren die niet meteen de meest vanzelfsprekende observatiemomenten zijn. Vaak denk je: voor observeren heb ik nu geen tijd, ik moet te veel regelen met en voor de kinderen. Terwijl juist deze momenten heel veel infor­matie kunnen geven over de ...

Kobi Wanningen
25 maart 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 2
50 Ideeën - Zand, water ... en meer!
Ruth Heuvelman-Kroon, Remko Appel, Kobi Wanningen
28 mei 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
Kwaliteitskaart
De zand/watertafel
Stichting BOOR
28 mei 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 3
“Wees je bewust dat kleuters jou nodig hebben”

Cathy van Tuijl is lector Jonge Kind Educatie bij Hogeschool Saxion. Daar houdt ze zich onder meer bezig met onderzoek naar voor- en vroegschoolse educatie, het verbeteren van gelijke kansen in het onderwijs, leren van spel en talentontwikkeling in de kinderopvang. Redactielid Silvana Herben ging...

Silvana Herben
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
Waarom spelen essentieel is voor het brein
Guy Stevens
28 mei 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
Vies worden verplicht!
Aafke Bouwman, Jayke van Dielen, Sylvia Sarink
28 mei 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
Leren schrijven: van 'wortel' tot kruin II
Dorine Cleve
28 mei 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 4
Een andere blik op schoolrijpheid
Erica Kamphorst, Bianca Hofman
16 september 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 3
Nog even niet in de hoek …

Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen is een goed ingerichte speelleeromgeving essentieel. Deze keer doen we een klein stapje terug en staan we stil bij het beredeneerd voorbereiden van de omgeving op de start van het schooljaar.

Anouk Brouns
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 1
#Kontopdegrond
Anouk Brouns, Mike Nijskens
3 april 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 3
Dagritmekaartjes: in 4 stappen naar een hoger niveau
Remko Appel, Silvana Herben
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 1
Leren schrijven: van 'wortel' tot kruin
Dorine Cleve
3 april 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
Spelen met zand: naar een hoger niveau
Anouk Brouns
28 mei 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 4
Spelaanbod in een doorgaande lijn
Van Duplo naar Lego
Anouk Brouns
19 november 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Groepsmanagement tijdens de speelwerkperiode
Lilian van der Bolt
3 juni 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 3
Actielijst voor je eerste thema

Deze actielijst kun je als handvat gebruiken als je start met het eerste thema in groep 1-2. De items hebben betrekking op de voorbereiding, start en organisatie. Met een goede start krijg je ruimte voor de initiatieven van kinderen en voldoende tijd voor observatie en begeleiding van de activite...

Kobi Wanningen, Aafke Bouwman
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 4
De doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3

Bij het creëren van een doorgaande lijn is communicatie essentieel. Wat gaat goed? Wat kan (nog) beter? Doe je voordeel met deze checklist.

Cobi Visser
19 november 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 1
"Schrijfpatronen zorgen voor verwarring bij kinderen"
4 Leermomenten van Jamie Schlief
Jamie Schlief
3 april 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 4
De doorgaande lijn

Kinderen ontwikkelen zich in een doorgaande lijn vanaf hun geboorte tot in hun volwassenheid. Door jonge kinderen te volgen in hun doen en laten reageren volwassenen meestal op een goede manier: ze ontlokken in de interactie met het kind allerlei acties, handelingen en communicatie. Kinderen ki...

Kobi Wanningen
19 november 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 4
De verbindingsgroep: een kansrijke start binnen het basisonderwijs
Bertien Landzaat
19 november 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 1
De hele dag buitenspelen mag!
Sigrid Beenen
27 maart 2024
12345
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo