Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Congressen Webshop Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Kleuterzaken
  2. Artikelen
  3. Meest gelezen

Meest gelezen

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Thema: Doorstroom van groep 2 naar 3
Aan de slag met onbegrepen gedrag
Thema: Klassenmanagement is het fundament
Thema: De kracht van observeren
Thema: Buitenspelen in de winter
2024
Thema: Doorgaande lijn
Thema: we zijn gestart!
Thema: sensopathisch spel
Thema: bewegen
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
kleuterzaken - 2024 / nr 3
Leren schrijven: van ‘wortel’ tot kruin III
Dorine Cleve
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 1
Poster: het ontwikkelingsproces van leren schrijven – van wortel tot kruin
Krullenbol
3 april 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
Als de handen het niet gevoeld hebben, kan het hoofd het niet weten

Vakidioten die het hele land afreizen om het kleuteronderwijs net een beetje beter én mooier te maken. Dat zijn Mike en Anouk! Van Pieterburen tot aan Maastricht en van regulier tot aan cluster 2, 3 en 4: op al deze scholen mogen zij bijdragen aan een sterke basis én schudden ze graag even aan de...

Mike Nijskens, Anouk Brouns
28 mei 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 5
Doorgaande lijn van groep 2 naar 3

Met het verschijnen van dit nummer breekt een periode aan waarin de overgang van kinderen naar groep 3 centraal staat. Veel leerkrachten vragen zich af: Wat moet er in het komende halfjaar nog gebeuren bij bepaalde kinderen? Is er voldoende tijd, en gaan zij de benodigde sprongen maken? Elk jaar ...

Kobi Wanningen
18 november 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 1
Eindeloos variëren met de kralenketting
De Rolf Groep
3 april 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 3
4x Op je handen zitten
De kracht van even wachten
Ruth Heuvelman-Kroon
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 1
Haal 5x meer uit je gymles
Pim Koolwijk
3 april 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 1
De kracht van de natuur in kleuteronderwijs

Je kleutergroep op een koude, druilerige winterdag buiten laten spelen tussen de modderige regenplassen? Goed idee! Ja, het is misschien koud, nat en een beetje vies. En er kunnen wat setjes reservekleding nodig zijn. Maar het is ook cruciaal voor hun ontwikkeling. Dieuwke Hovinga, lector Natuur ...

Dieuwke Hovinga, Bianca Hofman
27 januari 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 3
Een zachte landing creëer je zo
Aafke Bouwman
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
"Mijn hart ligt bij het jonge kind'
Interview met lector Annerieke Boland
Annerieke Boland
28 mei 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 3
Minder is meer!

Vakidioten die het hele land afreizen om het kleuteronderwijs net een beetje beter én mooier te maken. Dat zijn Mike en Anouk! Van Pieterburen tot aan Maastricht en van regulier tot aan cluster 2, 3 en 4: op al deze scholen mogen zij bijdragen aan een sterke basis én schudden ze graag even aan de...

Mike Nijskens, Anouk Brouns
17 september 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Zet je ogen en oren open in de huishoek

Geen andere hoek is zo kenmerkend voor een kleutergroep als de huishoek. Het is een hoek waar kinderen hun thuissituatie in kunnen herkennen. Dit herkenbare maakt dat deze hoek zo waardevol is; het geeft kinderen een veilig gevoel.

Mirella Raijmakers
25 maart 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 1
Zijn linkshandige kleuters motorisch minder goed ontwikkeld dan rechtshandige kleuters?
Zo ja, welke interventies bevorderen hun motorische ontwikkeling?
Eveline van Amstel
3 april 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 5
3x Zo gaan kleuters soepel naar groep 3

We willen de kleuters graag een vloeiende leerweg bieden van groep 2 naar groep 3. Een aanbod geven dat meegroeit met de kinderen, dat aansluit op hun ontwikkelingscurve. Toch blijkt in de praktijk dat de overgang wat stroef kan verlopen, voor de kleuters zelf of voor de leerkrachten van groep 2 ...

Betsy van der Grift
18 november 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 3
Goed begonnen is half gewonnen

Je kleuterklas opstarten na de zomervakantie, hoe doe je dat? Ervaren rotten staan er amper bij stil, het is tacit knowledge voor hen, iets vanzelfsprekends. Je moet ze er een vraag over stellen opdat ze hun inzichten onder woorden brengen en delen. Voor startende kleuterleerkrachten is het minde...

Johan de Wilde
17 september 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Observeren van ontwikkelingslijnen
Zo doe je dat!

Herken je dit? Vlak voor de oudergesprekken, verslagen of rapporten haal je kinderen één voor één bij je om hun ontwikkeling te observeren en te noteren. Je bent druk bezig met afvinklijstjes, terwijl je die tijd liever had besteed aan bijvoorbeeld meespelen (Expertis, 2024).

...
Caroline van Leijenhorst
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Goed klassenmanagement is essentieel
Voor een veilige en rustige leeromgeving

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Ruth Heuvelman-Kroon
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Grip op de speelwerkperiode

Wil je graag de regie houden maar loop je regelmatig tegen ad-hoczaken aan? Loop jij ook weleens vast met het evenwichtig verdelen van je aandacht? Start je goed, maar heb je gaandeweg het gevoel dat je achter de kleuters aanloopt? Lukt het observeren meer niet dan wel? Op zoek naar overzicht? Ve...

Aafke Bouwman
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Tijd voor observeren door goed klassenmanagement
Zo doe je dat!
Manon Hulsbeek
3 juni 2025
kleuterzaken - 2024 / nr 3
Kansrijke start voor élke kleuter

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Kobi Wanningen
17 september 2024
kleuterzaken - 2024 / nr 2
"Laat de kinderen beleven vanuit de werkelijkheid!"
4 leermomenten van Esther van Nieuwkerk

Wat leer ik op de Ad PEP?*

“Op de eerste plaats leer ik om te professionaliseren. Dit houdt ook zeker in

dat ik me als mens ontwikkel. Ik ben kinderen anders gaan zien en daarom anders gaan handelen. Ik heb geleerd een sterk pedagogisch klimaat te creëren en een rijke leeromgeving aan te bieden...

Esther van Nieuwkerk
28 mei 2024
kleuterzaken - 2025 / nr 4
Opvallend gedrag vraagt om nabijheid en verbondenheid!
Iedereen heeft wel kleuters in de groep die opvallen doordat ze niet meedoen, angstig zijn, boos of agressief reageren, niet tot spel komen, groeps­activiteiten verstoren, aandacht nodig hebben, teruggetrokken zijn, uit het contact met de leerkracht gaan, zelfbepalend zijn of moeite hebben met af...
Carla van Deelen, Kobi Wanningen
16 september 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Routines, regels en relatie
Daniëlle van der Ree Doolaard-Quist
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Gericht kijken en spelen om meer te weten
Aafke Bouwman
25 maart 2025
12345
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo