Artikelen Kleuterzaken
Het draagvlak van goed kleuteronderwijs vormt goed klassenmanagement. Als dit goed is georganiseerd, kom je toe aan de inhoud waarop kinderen zich ontwikkelen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom een heel nummer over deze essentiële basis.


Het werken in een kleutergroep kan eruitzien als een ‘geoliede machine’, maar dat gaat niet vanzelf. Er gaat doelbewust handelen en organiseren van de leerkracht aan vooraf. Maar wel in samenwerking met de kleuters zelf; vanuit eigenaarschap geven zij verantwoordelijkheid aan hun omgeving en make...
Marije den Dulk werkt als onderwijscoördinator bij het ministerie van OC&W. We leggen haar een stelling voor; wat vindt Marije ervan en hoe gaat ze ermee om?

4 leermomenten van Reinieke Jurjevic
Wil je graag de regie houden maar loop je regelmatig tegen ad-hoczaken aan? Loop jij ook weleens vast met het evenwichtig verdelen van je aandacht? Start je goed, maar heb je gaandeweg het gevoel dat je achter de kleuters aanloopt? Lukt het observeren meer niet dan wel? Op zoek naar overzicht? Ve...
Titel: Kleuters en spel – Ontwikkeling en begeleiding van het jonge kind
Auteur: Isa van der Plank
Uitgave: 2024
Uitgeverij: Lannoo Campus

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

_w300_h195_bg.png)
Titel: Speels en wijs met Piramide – Goede educatie en onderwijs voor jonge kinderen
Auteurs: Brenda van Rijn & Gerreke Gierveld-Oordt
Uitgave: 2024
Uitgever: De Rolf groep
Zo sprak Minuchin, een bekend psycho- en gezinstherapeut in de jaren 80. Hij stelde dat je altijd moet kijken naar de context. Nooit alleen op het kind focussen, maar breed kijken; wat heeft er invloed op het gedrag? ’Kijken door je wimpers’ was ook zo’n beroemde uitspraak van hem. In de periode ...

4x leren observeren van Simone Soomers & Carlinda Fuselier

Corrieke van der Kruk is bouwcoördinator en leerkracht groep 1/2 op CBS de Uilenburcht te Driebergen. We leggen haar een stelling voor; wat vindt Corrieke ervan en hoe gaat ze ermee om?
Geen andere hoek is zo kenmerkend voor een kleutergroep als de huishoek. Het is een hoek waar kinderen hun thuissituatie in kunnen herkennen. Dit herkenbare maakt dat deze hoek zo waardevol is; het geeft kinderen een veilig gevoel.

Deze middenpagina zet momenten centraal om te observeren die niet meteen de meest vanzelfsprekende observatiemomenten zijn. Vaak denk je: voor observeren heb ik nu geen tijd, ik moet te veel regelen met en voor de kinderen. Terwijl juist deze momenten heel veel informatie kunnen geven over de ...
Titel: Sterker in taal door spel – Over taalstimulering bij jonge kinderen
Auteur: Eveline Bogers
Uitgave: 2024
Uitgever: Pica