Recent verschenen
Corrieke van der Kruk is bouwcoördinator en leerkracht groep 1/2 op CBS de Uilenburcht te Driebergen. We leggen haar een stelling voor; wat vindt Corrieke ervan en hoe gaat ze ermee om?
Geen andere hoek is zo kenmerkend voor een kleutergroep als de huishoek. Het is een hoek waar kinderen hun thuissituatie in kunnen herkennen. Dit herkenbare maakt dat deze hoek zo waardevol is; het geeft kinderen een veilig gevoel.

Deze middenpagina zet momenten centraal om te observeren die niet meteen de meest vanzelfsprekende observatiemomenten zijn. Vaak denk je: voor observeren heb ik nu geen tijd, ik moet te veel regelen met en voor de kinderen. Terwijl juist deze momenten heel veel informatie kunnen geven over de ...
Titel: Sterker in taal door spel – Over taalstimulering bij jonge kinderen
Auteur: Eveline Bogers
Uitgave: 2024
Uitgever: Pica
Goed pedagogisch-didactisch handelen is belangrijk voor het welbevinden en de betrokkenheid van kleuters en daarmee essentieel voor hun ontwikkeling. Maar hoe weet je als leerkracht nu wanneer je goed pedagogisch handelt? Simon Hay ontwikkelde hiervoor een digitaal zelfevaluatie-instrument: PiB-P...
In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.
Herken je dit? Vlak voor de oudergesprekken, verslagen of rapporten haal je kinderen één voor één bij je om hun ontwikkeling te observeren en te noteren. Je bent druk bezig met afvinklijstjes, terwijl je die tijd liever had besteed aan bijvoorbeeld meespelen (Expertis, 2024).
...
Titel: Als fijne motoriek moeilijk gaat – handleiding voor het begeleiden van kinderen
Auteurs: Marc Litière, Elien Schoonjans & Karen Vermeerbergen
Uitgave: 2024
Uitgever: Lannoo
Terwijl ik dit redactioneel schrijf in november, is het koud in ons land. Er ligt sneeuw in het noorden van het land en langs de kust giert een koude wind. Prima weer om je te verplaatsen in een ‘winter op het plein’.
Dit nummer geeft jullie veel ideeën, inspiratie en onderbouwing om ook in d...
Hoi, ik ben Sam, ik ben 5 jaar en ik zit in de klas bij juf Sasja. Ik speel graag buiten. Ons plein heeft veel tegels, maar gelukkig zijn er altijd karren, fietsen en blokken buiten. Vandaag is het koud en miezert het. Op de meeste regenachtige dagen worden nog wel de karren en fietsen gepakt, ma...

Auteurs: Marijke Bertu & Yvonne Leenders
Uitgave: 2024
Uitgever: Pica recensie
Met deze ideeën blijven jij en je kleuters in beweging en wordt buitenspel meer dan een frisse neus halen

Buitenspelen kan een passende stressverlichter zijn voor kinderen die op school en thuis veel uren binnen zitten tijdens de koude en natte wintermaanden. Elk kind ervaart kou echter weer anders. Deel je schoolplein in in 3 zones, zodat er voor elk wat wils is.
Je kleutergroep op een koude, druilerige winterdag buiten laten spelen tussen de modderige regenplassen? Goed idee! Ja, het is misschien koud, nat en een beetje vies. En er kunnen wat setjes reservekleding nodig zijn. Maar het is ook cruciaal voor hun ontwikkeling. Dieuwke Hovinga, lector Natuur ...
In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.
Observeren van buitenspel in de winter biedt verrassende inzichten als dit systematisch en doordacht wordt aangepakt. Gericht observeren aan de hand van enkele focusdoelen uit een leerlijn van het kindvolgsysteem helpt om een passend beredeneerd aanbod te realiseren op het plein in de winterperiode.

Titel: Schoen en meter – kinderen en meten
Auteur: Reggio Children
Uitgave: 2024
Uitgever: Tutti in samenwerking met Kameleon 100
Kinderen ontwikkelen zich in een doorgaande lijn vanaf hun geboorte tot in hun volwassenheid. Door jonge kinderen te volgen in hun doen en laten reageren volwassenen meestal op een goede manier: ze ontlokken in de interactie met het kind allerlei acties, handelingen en communicatie. Kinderen ki...
