Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofon
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Kleuterzaken
  2. Artikelen

Artikelen Kleuterzaken

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Thema: Klassenmanagement is het fundament
Thema: De kracht van observeren
Thema: Buitenspelen in de winter
2024
Thema: Doorgaande lijn
Thema: we zijn gestart!
Thema: sensopathisch spel
Thema: bewegen
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
kleuterzaken 2025 / nr 2
Meer grip op je pedagogisch-handelen met zelfevaluatie

Goed pedagogisch-didactisch handelen is belangrijk voor het welbevinden en de betrokkenheid van kleuters en daarmee essentieel voor hun ontwikkeling. Maar hoe weet je als leerkracht nu wanneer je goed pedagogisch handelt? Simon Hay ontwikkelde hiervoor een digitaal zelfevaluatie-instrument: PiB-P...

Simon Hay, Bianca Hofman
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Ontwikkeling volgen door observatie

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Ruth Heuvelman-Kroon
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Observeren van ontwikkelingslijnen
Zo doe je dat!

Herken je dit? Vlak voor de oudergesprekken, verslagen of rapporten haal je kinderen één voor één bij je om hun ontwikkeling te observeren en te noteren. Je bent druk bezig met afvinklijstjes, terwijl je die tijd liever had besteed aan bijvoorbeeld meespelen (Expertis, 2024).

...
Caroline van Leijenhorst
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Samen werken aan goed onderwijs
Marit Kruiskamp
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 2
Als fijne motoriek moeilijk gaat

Titel: Als fijne motoriek moeilijk gaat – handleiding voor het begeleiden van kinderen

Auteurs: Marc Litière, Elien Schoonjans & Karen Vermeerbergen

Uitgave: 2024

Uitgever: Lannoo

Aafke Bouwman
25 maart 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Buiten spelen

Terwijl ik dit redactioneel schrijf in november, is het koud in ons land. Er ligt sneeuw in het noorden van het land en langs de kust giert een koude wind. Prima weer om je te verplaatsen in een ‘winter op het plein’.

 

Dit nummer geeft jullie veel ideeën, inspiratie en onderbouwing om ook in d...

Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Buitenspelen met kleuter Sam

Hoi, ik ben Sam, ik ben 5 jaar en ik zit in de klas bij juf Sasja. Ik speel graag buiten. Ons plein heeft veel tegels, maar gelukkig zijn er altijd karren, fietsen en blokken buiten. Vandaag is het koud en miezert het. Op de meeste regenachtige dagen worden nog wel de karren en fietsen gepakt, ma...

Silvana Herben, Remko Appel
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Risicovol spelen: JĂșist nu naar buiten voor extra uitdaging
Martin van Rooijen
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Klassenmanagement in een kleutergroep
Titel: Klassenmanagement in een kleutergroep – het balanceren tussen structuur en uitdaging

Auteurs: Marijke Bertu & Yvonne Leenders

Uitgave: 2024

Uitgever: Pica recensie

Ruth Heuvelman-Kroon
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Meedeinen met de seizoenen
Marissa Bus is leerkracht van groep 1 en 2 op de Jenaplanschool Witte Vrouwen in hartje Utrecht. We leggen haar een stelling voor; wat vindt ze ervan en hoe gaat ze ermee om?
Aafke Bouwman, Marissa Bus
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Buitenspelen in de winter

Met deze ideeën blijven jij en je kleuters in beweging en wordt buitenspel meer dan een frisse neus halen

Aafke Bouwman
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
De buitenkeuken blijft open!
Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Veilig en warm buitenspelen in de winter

Buitenspelen kan een passende stressverlichter zijn voor kinderen die op school en thuis veel uren binnen zitten tijdens de koude en natte wintermaanden. Elk kind ervaart kou echter weer anders. Deel je schoolplein in in 3 zones, zodat er voor elk wat wils is.

Silvana Herben, Aafke Bouwman
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
De kracht van de natuur in kleuteronderwijs

Je kleutergroep op een koude, druilerige winterdag buiten laten spelen tussen de modderige regenplassen? Goed idee! Ja, het is misschien koud, nat en een beetje vies. En er kunnen wat setjes reservekleding nodig zijn. Maar het is ook cruciaal voor hun ontwikkeling. Dieuwke Hovinga, lector Natuur ...

Dieuwke Hovinga, Bianca Hofman
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Meer groen vertaalt zich in meer taal!

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Observeren van ontwikkelingslijnen tijdens het buitenspelen

Observeren van buitenspel in de winter biedt verrassende inzichten als dit systematisch en doordacht wordt aangepakt. Gericht observeren aan de hand van enkele focusdoelen uit een leerlijn van het kindvolgsysteem helpt om een passend beredeneerd aanbod te realiseren op het plein in de winterperiode.

Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Meer natuur met Hartje Winter
Aafke Bouwman, Marc Veekamp
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Schoen en meter

Titel: Schoen en meter – kinderen en meten

Auteur: Reggio Children

Uitgave: 2024

Uitgever: Tutti in samenwerking met Kameleon 100

Silvana Herben
27 januari 2025
kleuterzaken 2024 / nr 4
De doorgaande lijn

Kinderen ontwikkelen zich in een doorgaande lijn vanaf hun geboorte tot in hun volwassenheid. Door jonge kinderen te volgen in hun doen en laten reageren volwassenen meestal op een goede manier: ze ontlokken in de interactie met het kind allerlei acties, handelingen en communicatie. Kinderen ki...

Kobi Wanningen
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
De verbindingsgroep: een kansrijke start binnen het basisonderwijs
Bertien Landzaat
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
8 handvatten voor een doorgaande lijn

Dat voor jonge kinderen een doorgaande ontwikkelingslijn in het onderwijs belangrijk is, heeft brede instemming. Hoe komt het dan dat leerkrachten de aansluiting van groep 2 naar groep 3 vaak toch nog als onvoldoende soepel ervaren? Cobi Visser geeft 8 handvatten én werkvormen om een verantwoorde...

Cobi Visser
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
De doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3

Bij het creëren van een doorgaande lijn is communicatie essentieel. Wat gaat goed? Wat kan (nog) beter? Doe je voordeel met deze checklist.

Cobi Visser
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Allemaal beestjes
Een spelvoorbeeld in een doorgaande lijn

Een voorbeeld van een doorgaande lijn is vrij makkelijk te realiseren, als je weet waar je op moet letten. Je kunt met jonge kinderen in verschillende leeftijdsgroepen spelend aan de slag met hetzelfde materiaal, bijvoorbeeld diertjes. Deze kunnen van hout, plastic of stof zijn. In het spel staat...

Lilian van der Bolt
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Spelaanbod in een doorgaande lijn
Van Duplo naar Lego
Anouk Brouns
19 november 2024
1234
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo