Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofon
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Kleuterzaken
  2. Artikelen

Artikelen Kleuterzaken

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Aan de slag met onbegrepen gedrag
Thema: Klassenmanagement is het fundament
Thema: De kracht van observeren
Thema: Buitenspelen in de winter
2024
Thema: Doorgaande lijn
Thema: we zijn gestart!
Thema: sensopathisch spel
Thema: bewegen
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Goed klassenmanagement is essentieel
Voor een veilige en rustige leeromgeving

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Ruth Heuvelman-Kroon
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Tijd voor observeren door goed klassenmanagement
Zo doe je dat!
Manon Hulsbeek
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
3 speerpunten voor kwaliteit
Een onderzoek naar de kwaliteit van handelen leidde in 2012 tot de brochure Het Utrechts Kwaliteitskader Educatie voor het jonge kind (UKK). Deze brochure biedt aanbevelingen voor professionals binnen en buiten Utrecht. Welke aspecten bieden hulp bij klassenmanagement?
Kobi Wanningen
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Routines, regels en relatie
Daniëlle van der Ree Doolaard-Quist
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 3
Speels en wijs met Piramide

Titel: Speels en wijs met Piramide – Goede educatie en onderwijs voor jonge kinderen

Auteurs: Brenda van Rijn & Gerreke Gierveld-Oordt

Uitgave: 2024

Uitgever: De Rolf groep

Aafke Bouwman
3 juni 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Kijken, kijken, kijken …

Zo sprak Minuchin, een bekend psycho- en gezinstherapeut in de jaren 80. Hij stelde dat je altijd moet kijken naar de context. Nooit alleen op het kind focussen, maar breed kijken; wat heeft er invloed op het gedrag? ’Kijken door je wimpers’ was ook zo’n beroemde uitspraak van hem. In de periode ...

Kobi Wanningen
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Observeren en reflecteren
Aafke Bouwman, Tatiana Lenferink
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
“ Bewust of onbewust, kindspecifiek of algemeen, ik observeer altijd”

4x leren observeren van Simone Soomers & Carlinda Fuselier

Simone Soomers, Carlinda Fuselier
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Zo houdt de inspectie toezicht
Eveline de Goede
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Observeren is investeren in ontwikkeling

Corrieke van der Kruk is bouwcoördinator en leerkracht groep 1/2 op CBS de Uilenburcht te Driebergen. We leggen haar een stelling voor; wat vindt Corrieke ervan en hoe gaat ze ermee om?

25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Zet je ogen en oren open in de huishoek

Geen andere hoek is zo kenmerkend voor een kleutergroep als de huishoek. Het is een hoek waar kinderen hun thuissituatie in kunnen herkennen. Dit herkenbare maakt dat deze hoek zo waardevol is; het geeft kinderen een veilig gevoel.

Mirella Raijmakers
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Gericht kijken en spelen om meer te weten
Aafke Bouwman
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Observeren
Doe je zo!

Deze middenpagina zet momenten centraal om te observeren die niet meteen de meest vanzelfsprekende observatiemomenten zijn. Vaak denk je: voor observeren heb ik nu geen tijd, ik moet te veel regelen met en voor de kinderen. Terwijl juist deze momenten heel veel infor­matie kunnen geven over de ...

Kobi Wanningen
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Sterker in taal door spel

Titel: Sterker in taal door spel – Over taalstimulering bij jonge kinderen

Auteur: Eveline Bogers

Uitgave: 2024

Uitgever: Pica

Ruth Heuvelman-Kroon
21 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Meer grip op je pedagogisch-handelen met zelfevaluatie

Goed pedagogisch-didactisch handelen is belangrijk voor het welbevinden en de betrokkenheid van kleuters en daarmee essentieel voor hun ontwikkeling. Maar hoe weet je als leerkracht nu wanneer je goed pedagogisch handelt? Simon Hay ontwikkelde hiervoor een digitaal zelfevaluatie-instrument: PiB-P...

Simon Hay, Bianca Hofman
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Ontwikkeling volgen door observatie

In deze rubriek brengen we wetenschappelijk onderzoek kort in kaart en maken we de vertaalslag naar de praktijk.

Ruth Heuvelman-Kroon
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Observeren van ontwikkelingslijnen
Zo doe je dat!

Herken je dit? Vlak voor de oudergesprekken, verslagen of rapporten haal je kinderen één voor één bij je om hun ontwikkeling te observeren en te noteren. Je bent druk bezig met afvinklijstjes, terwijl je die tijd liever had besteed aan bijvoorbeeld meespelen (Expertis, 2024).

...
Caroline van Leijenhorst
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Samen werken aan goed onderwijs
Marit Kruiskamp
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 2
Als fijne motoriek moeilijk gaat

Titel: Als fijne motoriek moeilijk gaat – handleiding voor het begeleiden van kinderen

Auteurs: Marc Litière, Elien Schoonjans & Karen Vermeerbergen

Uitgave: 2024

Uitgever: Lannoo

Aafke Bouwman
25 maart 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 1
Buiten spelen

Terwijl ik dit redactioneel schrijf in november, is het koud in ons land. Er ligt sneeuw in het noorden van het land en langs de kust giert een koude wind. Prima weer om je te verplaatsen in een ‘winter op het plein’.

 

Dit nummer geeft jullie veel ideeën, inspiratie en onderbouwing om ook in d...

Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 1
Buitenspelen met kleuter Sam

Hoi, ik ben Sam, ik ben 5 jaar en ik zit in de klas bij juf Sasja. Ik speel graag buiten. Ons plein heeft veel tegels, maar gelukkig zijn er altijd karren, fietsen en blokken buiten. Vandaag is het koud en miezert het. Op de meeste regenachtige dagen worden nog wel de karren en fietsen gepakt, ma...

Silvana Herben, Remko Appel
27 januari 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 1
Risicovol spelen: Júist nu naar buiten voor extra uitdaging
Martin van Rooijen
27 januari 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 1
Klassenmanagement in een kleutergroep
Titel: Klassenmanagement in een kleutergroep – het balanceren tussen structuur en uitdaging

Auteurs: Marijke Bertu & Yvonne Leenders

Uitgave: 2024

Uitgever: Pica recensie

Ruth Heuvelman-Kroon
27 januari 2025
kleuterzaken - 2025 / nr 1
Meedeinen met de seizoenen
Marissa Bus is leerkracht van groep 1 en 2 op de Jenaplanschool Witte Vrouwen in hartje Utrecht. We leggen haar een stelling voor; wat vindt ze ervan en hoe gaat ze ermee om?
Aafke Bouwman, Marissa Bus
27 januari 2025
12345
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo