Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofon
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Kleuterzaken
  2. Artikelen

Artikelen Kleuterzaken

Snel naar

Recent verschenen
Laatste editie
Vorige editie
Meest gelezen

Vorige nummers

2025
Thema: De kracht van observeren
Thema: Buitenspelen in de winter
2024
Thema: Doorgaande lijn
Thema: we zijn gestart!
Thema: sensopathisch spel
Thema: bewegen
MeerMinder

Onderwerpen

MeerMinder

Rubrieken

MeerMinder
kleuterzaken 2025 / nr 1
Observeren van ontwikkelingslijnen tijdens het buitenspelen

Observeren van buitenspel in de winter biedt verrassende inzichten als dit systematisch en doordacht wordt aangepakt. Gericht observeren aan de hand van enkele focusdoelen uit een leerlijn van het kindvolgsysteem helpt om een passend beredeneerd aanbod te realiseren op het plein in de winterperiode.

Kobi Wanningen
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Meer natuur met Hartje Winter
Aafke Bouwman, Marc Veekamp
27 januari 2025
kleuterzaken 2025 / nr 1
Schoen en meter

Titel: Schoen en meter – kinderen en meten

Auteur: Reggio Children

Uitgave: 2024

Uitgever: Tutti in samenwerking met Kameleon 100

Silvana Herben
27 januari 2025
kleuterzaken 2024 / nr 4
De doorgaande lijn

Kinderen ontwikkelen zich in een doorgaande lijn vanaf hun geboorte tot in hun volwassenheid. Door jonge kinderen te volgen in hun doen en laten reageren volwassenen meestal op een goede manier: ze ontlokken in de interactie met het kind allerlei acties, handelingen en communicatie. Kinderen ki...

Kobi Wanningen
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
De verbindingsgroep: een kansrijke start binnen het basisonderwijs
Bertien Landzaat
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
8 handvatten voor een doorgaande lijn

Dat voor jonge kinderen een doorgaande ontwikkelingslijn in het onderwijs belangrijk is, heeft brede instemming. Hoe komt het dan dat leerkrachten de aansluiting van groep 2 naar groep 3 vaak toch nog als onvoldoende soepel ervaren? Cobi Visser geeft 8 handvatten én werkvormen om een verantwoorde...

Cobi Visser
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
De doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3

Bij het creëren van een doorgaande lijn is communicatie essentieel. Wat gaat goed? Wat kan (nog) beter? Doe je voordeel met deze checklist.

Cobi Visser
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Allemaal beestjes
Een spelvoorbeeld in een doorgaande lijn

Een voorbeeld van een doorgaande lijn is vrij makkelijk te realiseren, als je weet waar je op moet letten. Je kunt met jonge kinderen in verschillende leeftijdsgroepen spelend aan de slag met hetzelfde materiaal, bijvoorbeeld diertjes. Deze kunnen van hout, plastic of stof zijn. In het spel staat...

Lilian van der Bolt
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Spelaanbod in een doorgaande lijn
Van Duplo naar Lego
Anouk Brouns
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Factsheet Peuterkleutergroep

Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen. De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs (hierna ‘onderwijs’) aan (de groepsgrootte, de verplichting tot een eigen (af te sluiten) stamgroepruimte en de bk...

Vereniging Netwerk Kindcentra
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Factsheet Combinatiegroep (1-)2-3

De bestaande factsheet peuter-kleutergroep van Vereniging Netwerk Kindcentra op de vorige drie pagina’s biedt een duidelijk handvat voor instellingen die een dergelijke groep overwegen om op deze wijze een doorgaande lijn te creëren. De doorgaande lijn kan verder worden versterkt met een combinat...

Vereniging Netwerk Kindcentra
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
"Creëer een krachtige professionele leergemeenschap met je collega's"
4 leermomenten van Leonie van Pijl
Leonie Pijl
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Doorgaande lijn = doorgaand aanpassen

In deel II van het interview met Cathy van Tuijl, lector Jonge Kind Educatie bij Hogeschool Saxion, spreekt redactielid Silvana Herben met haar over de doorgaande lijn.

Silvana Herben
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Een warm welkom

Vakidioten die het hele land afreizen om het kleuteronderwijs net een beetje beter én mooier te maken. Dat zijn Mike en Anouk! Van Pieterburen tot aan Maastricht en van regulier tot aan cluster 2, 3 en 4: op al deze scholen mogen zij bijdragen aan een sterke basis én schudden ze graag even aan de...

Mike Nijskens, Anouk Brouns
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Een kindvolgsysteem kiezen?
Zo doe je dat!

Als school moet je de ontwikkeling van de leerlingen systematisch volgen. Zo kun je het onderwijs afstemmen op de leerlingen en kunnen leerlingen een ononderbroken ontwikkeling doorlopen (Onderwijsinspectie: Ruimte in Regels, 2017). Hiervoor zijn verschillende kindvolg­systemen beschikbaar, maar ...

Manon Hulsbeek
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Kwaliteit vroegschoolse educatie: op peil?

Onlangs verscheen het rapport van het ministerie van OCW naar vroegschoolse educatie. Het onderzoek werd in het najaar van 2023 uitgevoerd op 198 basisscholen. Deze scholen behoren tot de 15 procent met de hoogste achterstandscore in de onderbouw. Naast onderwerpen als zicht op ontwikkeling, aanb...

Aafke Bouwman
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 4
Zo versterk je de start op de basisschool

Zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk zijn er aanwijzingen dat de start in de basisschool beter kan, vanuit het perspectief van de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Hoe kun je de doorgaande lijn binnen de voor- en vroegschool versterken?

Simone den Hollander
19 november 2024
kleuterzaken 2024 / nr 3
Voorwoord
We zijn gestart!

Als dit nummer bij jullie in de brievenbus valt, is het schooljaar al gestart. Op het motto voor Kleuterzaken 3 hebben we als redactie flink zitten kauwen. Wat is origineel? Wat dekt de inhoud echt? Het motto ‘We zijn gestart ...’ is het geworden, maar ‘goed begonnen, half gewonnen’ was ook een o...

Kobi Wanningen
17 september 2024
kleuterzaken 2024 / nr 3
Een zachte landing creëer je zo
Aafke Bouwman
17 september 2024
kleuterzaken 2024 / nr 3
Goed begonnen is half gewonnen

Je kleuterklas opstarten na de zomervakantie, hoe doe je dat? Ervaren rotten staan er amper bij stil, het is tacit knowledge voor hen, iets vanzelfsprekends. Je moet ze er een vraag over stellen opdat ze hun inzichten onder woorden brengen en delen. Voor startende kleuterleerkrachten is het minde...

Johan de Wilde
17 september 2024
kleuterzaken 2024 / nr 3
Dagritmekaartjes: in 4 stappen naar een hoger niveau
Remko Appel, Silvana Herben
17 september 2024
kleuterzaken 2024 / nr 3
Actielijst voor je eerste thema

Deze actielijst kun je als handvat gebruiken als je start met het eerste thema in groep 1-2. De items hebben betrekking op de voorbereiding, start en organisatie. Met een goede start krijg je ruimte voor de initiatieven van kinderen en voldoende tijd voor observatie en begeleiding van de activite...

Kobi Wanningen, Aafke Bouwman
17 september 2024
kleuterzaken 2024 / nr 3
Nog even niet in de hoek …

Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen is een goed ingerichte speelleeromgeving essentieel. Deze keer doen we een klein stapje terug en staan we stil bij het beredeneerd voorbereiden van de omgeving op de start van het schooljaar.

Anouk Brouns
17 september 2024
kleuterzaken 2024 / nr 3
“Help je maatje”
4 leermomenten van Chantal Webbers
Chantal Webbers
17 september 2024
1234
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo