Instondo
Instondo Thema's Tijdschriften Academy Webshop Congressen Contact Over ons
Inloggen
Instondo
Home ArtikelenAbonnementColofon
Contact Over ons
Home Artikelen Abonnement Colofon
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Artikelen
  2. De beweeghoek: 180 minuten bewegen doe je zo!

De beweeghoek: 180 minuten bewegen doe je zo!

Anouk Brouns - 3 april 2024
Delen

Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen, is een goed ingerichte speel-leeromgeving essentieel. Adviseur Jonge Kind Anouk deelt regelmatig haar ervaringen over de speel-leeromgevingen. Deze keer zoomt ze in op een hoek die nog maar zelden wordt teruggezien in de praktijk: de beweeghoek.

·         Bernards, W. (2020). Sport, bewegen en presteren op school: relatie tussen motoriek en cognitie (Doctoral dissertation, Hogeschool van Amsterdam).

 

·         Beton, J. (2018). Kinderen spelen dramatisch minder buiten. Onderzoek naar buitenspelen.

 

·         CBS en RIVM (2021). Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor overzicht kernindicatoren sport en bewegen. Geraadpleegd op 2 maart 2023 via www.sportenbewegenincijfers.nl/kernindicatoren/beweegrichtlijnen.

 

·         Daly-Smith, A. J., Zwolinsky, S., McKenna, J., Tomporowski, P. D., Defeyter, M. A., & Manley, A. (2018). Systematic review of acute physically active learning and classroom movement breaks on children’s physical activity, cognition, academic performance and classroom behaviour: understanding critical design features. BMJ open sport & exercise medicine, 4(1).

 

·         De Greeff, J.W., Bosker, R.J., Oosterlaan, J., Visscher, C., & Hartman, E. (2018). Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis. Journal of science and medicine in sport, 21(5), 501-507.

 

·         Dhont, C. (2014). Wat als de applausgeneratie groot wordt? Een onderzoek naar de relatie tussen overbeschermend opvoeden en de ontwikkeling van copingstrategieën en gedragsproblemen bij adolescenten. Masterscriptie. Universiteit Gent.

 

·         Janssen, M., Singh, A.S., & Hartman, E. (2021). Het effect van beweegmomenten op school: Wat weten we vanuit onderzoek? LO Magazine, 109(2), 4-6.

 

·         Jensen, E. (2005). Teaching with the brain in mind. Association for Supervision and Curriculum Development.

 

·         Owen, K.B., Parker, P.D., Van Zanden, B., MacMillan, F., Astell-Burt, T., & Lonsdale, C. (2016). Physical activity and school engagement in youth: a systematic review and meta-analysis. Educational Psychologist, 51(2), 129-145.

 

·         World Health Organization (2019). Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. World Health Organization.

KLEUTERZAKEN 2024 / nr 1

Vorige Volgend
Download PDF

Rubriek

In de hoek

Onderwerpen

Bewegen

Meer in deze editie

In de groep bij
De hele dag buitenspelen mag!
Sigrid Beenen
Kennisrotonde
Zijn linkshandige kleuters motorisch minder goed ontwikkeld dan rechtshandige kleuters?
Eveline van Amstel
Achtergrond
Haal 5x meer uit je gymles
Pim Koolwijk
Hoofdredactioneel
Voorwoord
Anouk Brouns
Ontwikkelwattes?
Eindeloos variëren met de kralenketting
De Rolf Groep
Hier vinden wij wat van!
#Kontopdegrond
Anouk Brouns, Mike Nijskens
Dat kan anders
Bewegen met de hele school!
Mariëlle Siebelt
De stageplaats
"Schrijfpatronen zorgen voor verwarring bij kinderen"
Jamie Schlief
Aan de slag met
Leren schrijven: van 'wortel' tot kruin
Dorine Cleve
Visuals
Poster: het ontwikkelingsproces van leren schrijven – van wortel tot kruin
Krullenbol
Link kopiëren
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo